Alla inlägg den 8 januari 2015

Av jagblirvi - 8 januari 2015 12:36


Fortfarande hemma och är sjuk och känner mig rätt bläig. Men imorse fick jag svar från kliniken i Danmark att ja, jag måste göra ultraljud för att kolla antal äggblåsor och det får inte vara fler än två mogna (hatar när det står olika över allt) för att jag ska få insemineras. Hon skrev också att Pergotime inte brukar göra att man överstimuleras så det går säkert bra. Skönt att hon skrev så, men jag vågar inte hoppas för mycket för när jag har surfat runt lite om folks erfarenheter så har de fått både två, tre, fyra eller fler. Det är ju individuellt så klart och man kan ju få olika höga doser men som jag förstod det så hade de som fått fler än två mogna äggblåsor ätit samma kur som jag.

Ultraljudet/follikelskanningen kan göras i Danmark och kostar då 400 DKK. Jag ringde vårdcentralen i Sverige (de som jag går till med mina "Danmarkärenden") för en stund sen för att boka tid för nytt TSH-prov. Jag ska dit den 30 januari. Jag frågade även om jag kan få göra ultraljudet hos dem, men tyvärr var hon som kunde svara på det inte där idag. Så jag ska ringa igen på måndag. Fördelen med att göra ultraljudet i Sverige är ju att annars riskerar jag att åka på den långa Danmarksresan utan att få göra inseminationen. Jag har dock inte så stort hopp om att få en tid för det eftersom skanningen måste göras på tisdag, onsdag eller torsdag i nästa vecka. Äggblåsorna ska kollas dag 10-12 och min dag 10 är på tisdag. Enligt gynekologen bör LH-stegringen komma dag 14, men jag vet inte hur han kom fram till det för den brukar ju komma dag 12 eller 13. Det innebär att risken finns att jag åker till Danmark nästa fredag så jag måste kolla ledighetsmöjligheterna då. Jag har tagit ledigt måndag-onsdag i veckan därpå, men jag tror att i alla fall tisdagen och onsdagen är onödiga.

...

Fick precis sms från min snälla kollega som har skrivit upp mig för ledighet nästa fredag. Tack!!! :)

............


Mycket senare: jag kom på att rubriken är lite märklig med tanke på textens innehåll... :) Det jag menade med rubriken var att kvinnan på vårdcentralen som jag pratade med var så himla trevlig och förstående. För mig betyder sånt väldigt mycket. Det kostar så lite att vara trevlig men betyder ofta mycket för mottagaren! :)


Presentation

Jag är en singeltjej vars högsta dröm är att bli mamma. Det är meningen med livet. År 2014 började mina försök att göra det till verklighet genom att åka till en klinik i Danmark. Här får ni följa min resa...

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7 8
9
10
11
12
13
14 15 16 17 18
19 20 21 22
23
24
25
26 27 28 29 30 31
<<< Januari 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards